vangilstjenaarzweden.reismee.nl

Dag twee Kopenhagen

We staan op met de zon. We doen het rustig aan en vertrekken om ongeveer 11.00 uur weer richting Kopenhagen. Ron zet de auto in dezelfde garage als gisteren en we wandelen richting de punten die we niet hebben gezien. We beginnen bij amalienborgslot. De residentie van de huidige koningin. Op het moment dat we aankomen beginnen mensen net samen te drommen voor de wisseling van de wacht. Ron loopt door en staat even later op de eerste rij. Nikita, Andrea en ik treffen het minder goed en staan achter een groep Chinezen. Andrea kan erover heen kijken, maar Nikita en ik staan op onze tenen te wiebelen om iets van de wachtwisseling mee te maken. Het is zeker leuk en statig om te zien. Na de wachtwisseling lopen op advies van Nikita (die taak van reisleider in deze stad van haar vader heeft overgenomen) richting de Zeemeermin. Beroemd en must have seen in Kopenhagen. Maar wat viel het beeld ons tegen. In het echt is het een klein beeld, terwijl het bij ons altijd overkomt als iets grootst. Een illusie armer lopen we naar het castellet van Kopenhagen (Dit is een vesting). De wallen en grachten en poort komen bekend bij ons voor. We verwachten een oude stad te zien, want dat verwachten mensen die een vestingstad op een duimpje kennen. Maar bij binnenkomst van de vesting zien we rijen rode huizen. Het diende waarschijnlijk ooit als verblijf van de soldaten. Weer zijn we een kleine illusie armer. We hopen dat onze volgende bezienswaardigheid meer de moeite waard is. En dat is hij. De Botanisk havn, dit is een Botanische tuin midden in Kopenhagen en geeft je het gevoel even weg te zijn uit de stad. Even snuiven we het groen op en genieten de dames ervan om in het Palmehus (de binnentuin) omhoog te klimmen en de tuin vanaf hoogte te zien. Ondertussen is het 14.30 uur. We besluiten dat we Kopenhagen hebben gezien. We lopen kilometers terug. En tijdens de wandeling staan we ineens voor de etalage van een antiekwinkel. Een oude fotocamera kijkt ons vanaf de etalage aan. En Nikita wil maar 1 ding. Deze oude fotocamera moet ze kopen. We lopen de zaak in. Maken een praatje met de verkoper en als hij hoort dat Nikita een Media student is weet hij dat zijn camera in goede handen is. Nikita loopt dolgelukkig naar buiten. Haar schat voorzichtig dragend in haar rugzak. Even later zitten we in de auto en rijden terug naar de camping. Weer kunnen we een stad van ons lijstje halen. Kopenhagen is een mooie stad met prachtige gebouwen. Maar ook een stad waar je soms net de allure in mist die andere steden wel hebben. Maar we zijn zeker blij dat we de stad niet hebben overgeslagen op onze reis door Scandinavie. Morgen pakken we de boel weer in en rijden we naar Zweden.