vangilstjenaarzweden.reismee.nl

hamburg

Vandaag rijden we naar Hamburg. Op de snelweg  is goed te rijden vandaag. Maar als we Hamburg inrijden moet ik even slikken vanwege de verkeerschaos. Hamburg lijkt met zijn verkeerschaos de kroon te spannen boven Parijs, Barcelona, Milaan en Las Vegas uit. Ron propt de auto overal zwaaient tussen. 'Ik ben een Hollander en begrijp niks van de stad.' lijkt zijn motto te zijn. Als hij de file zat is duikt hij een garage in die meer gemaakt lijkt voor de kleinere auto. Maar ook het parkeren lukt Ron. We lopen even later de stad in. De stad is een bouwput. Rommelig en op sommige plekken waar we langs lopen komt de stad wel erg ongeur op ons over. Maar dan lopen we ineens in het centrum. De oude gebouwen om ons heen maken dat de stad zijn gezicht laat zien. Het raadhuis is ronduit prachtig. Op het plein voor het raadhuis is het een gezellige drukte. Meerdere eettenten en tafels met banken maken het plein gezellig. We lopen daarna de winkels langs. Ron en Nikita stoppen bij een juwelier waar een Rolex van 47.000 euro in etalage ligt. Niet te begrijpen dat zulke producten te koop zijn in een stad waar we even later door een park lopen waar zwervers hun bestaan hebben. Het park ligt vol afval en kapot gescheurde dozen waarvan de zwervers waarschijnlijk hun bed hebben gemaakt. Het evenwicht is uit deze stad, net als uit zoveel steden die wij hebben bezocht. Ondanks dat Hamburg mooi is, zien we de pijn in de stad op de oppervlakte en deze pijn maakt de stad minder mooi. Om 17.00 uur zoeken we de auto weer op en rijden terug naar de camping. Ook nu staan we in een stilstaande file. De chaos is nog groter nu we de stad verlaten dan bij onze binnenkomst. Na een uur komen we aan op de camping. Op naar nog een dag rust voordat de terug reis naar huis zal beginnen.