vangilstjenaarzweden.reismee.nl

Zweedse Fjorden

Dinsdag zijn we op zoek gegaan naar een camping in het noord-westen van Zweden. Maar waar we ook kwamen, de camping was vol. Eindelijk vinden we er 1 40 km meer naar beneden in Uddevalla. Er staat een verschrikkelijke rij voor de poort van mede-zoekers. Maar we hebben een plaats kunnen bemachtigen. Als we echter het veld oprijden merken we dat we moeten vechten om een stroompaal. Ik zet de meiden bij een lege stroompaal en Ron zet de caravan op zijn plek. We staan met stroom op een plekje. Als we een Noors stel met een klein kindje ook naar een stroompaal zien zoeken delen de paal later met een verdeler met deze mensen. Want delen is dan wel het eerlijkst en de Noren zijn ons dankbaar. De camping is niet veel waard, maar de plek waar hij ligt is prachtig. We hebben uitzicht over een Fjord. Het strand is drie stappen verwijderd van de camping.

We blijven drie nachten. Op woensdag vieren we Ron zijn verjaardag, genieten we van de zon en de rust. En dan is het donderdag en gaan we erop uit. We rijden  via alle eilandjes om ons heen naar Tjorn. Onderweg kijken we uit over de Fjorden en de vele mooie baaien. Ik wijs Ron erop dat hij zachter moet gaan rijden, als twee prachtige reeën dartel de weg oversteken. We zien ze steeds verder van ons af dartelen door het hoge gras, waarschijnlijk onderweg naar het water. We klimmen een rots af om nog meer te kunnen genieten van het uitzicht. En waar Ron en de meiden dat op een rustige manier doen, krijg ik het al benauwd van de klim. Altijd ben ik bang om onderuit te duiken en ook de hoogte maakt het voor mij lastig. We eindigen onze rit in een typisch Zweeds plaatsje. We wandelen door Skärhamn heen. Skärhamn ligt met zijn witte houten huizen op prachtige kaal uitziende rotsen. Want nu we op het einde van het Fjord staan is de begroeiing van planten en bomen tot het minimale beperkt. De haven is groots en ligt vol met zeil- en motorboten. Af en toe afgewisseld met een vissersboot. Ondanks de veelheid aan toerisme is er in het plaatsje zelf niet veel te beleven. Er zijn weinig winkels en restaurants te bekennen. Ron mist de gezelligheid van een voor ons echte badplaats in Zweden. Maar het maakt het plaatsje er niet minder idyllisch om. Na onze wandeling rijden we terug via de snelweg naar de camping. Morgen zakken we verder af naar het zuiden. Dan gaan we een camping in de buurt van Goteborg zoeken, zodat we ook deze stad mogen gaan bekijken.