vangilstjenaarzweden.reismee.nl

Stockholm

Gisteren zijn we richting Stockholm gereden. Eerst wilde we Norrkoping aandoen, maar die plaats hebben we laten vallen om ook de tijd te kunnen nemen voor het binnenland van Zweden. De eerste nacht in deze omgeving komen we tot de ontdekking hoe moeilijk het is om te wennen het nachtelijke licht. We hebben het idee dat we het niet donker hebben zien worden. En na deze wat lastige nacht bezoeken we vandaag Stockholm. We hebben besloten om deze keer gebruik te maken van het OV. En precies als wij de oude stad binnen wandelen en genieten van de oude gebouwen die blakend staan te glimmen onder een ijsblauwe lucht (niet eerder heb ik de lucht zo ijsblauw gezien en dit prachtige blauw wijt ik aan onze Noordelijke omgeving) merken wij hoe heel veel mensen zich groeperen rondom het plein rondom het paleis. We verwachten een wachtwisseling zoals in Denenmarken, maar de vele camera mensen om ons heen laten ons twijfelen aan onze gedachten. Een Zweedse man legt ons uit dat de kroonprinses vandaag veertig jaar is geworden en dat er precies om 12.00 uur saluutschoten te horen zullen zijn. Ron staat binnen een enkele minuut voor het paleis met zijn camera om de prinses op de foto te zetten. Maar als na de saluutschoten nog geen enkele beweging te zien is in het paleis lopen we verder Stockholm in. Stockholm is een ongrijpbare stad. De vele eilanden maken het moeilijk voor ons om te weten waar we zitten. En omdat de prinses door de stad rijdt in haar koets is ook nog eens de halve stad afgezet. Maar zo lukt het ons toch om de prinses op de foto te zetten. Na de opheffing van alle blokkades wandelen we verder. De gebouwen zijn prachtig. Het water om de eilanden heen maakt de stad nog mooier. Aan het einde van de dag hebben we het gehad en rijden we met de Metro weer terug naar de plaats waar de auto is geparkeerd. Ron en ik besluiten om morgen en dagje lui te zijn. De dames weigeren een luie dag en zullen morgen samen Stockholm onveilig gaan maken.